projekt koordynowany przez
Centrum UNEP/GRID-Warszawa
i Ambasadę Francji w Polsce
  • Zieleń zajmuje średnio 42% powierzchni europejskich miast 
  • Szacuje się, że do 2050 roku 75% mieszkańców świata będzie zamieszkiwało miasta 
  • Obcowanie z zielenią pozytywnie wpływa na funkcje poznawcze, zdolności pamięciowe i uwagę 
  • Roślinność miejska przyczynia się do zmniejszenia temperatury w miastach i oczyszczania powietrza z zanieczyszczeń 

Szacuje się, że w 2025 roku 60% mieszkańców świata będzie mieszkało w aglomeracjach miejskich. W 2050 roku ta liczba może sięgnąć nawet 75%. Miasta przez dekady kojarzone były z chodnikami, budynkami, drogami, jednak od kilku lat coraz większy nacisk mieszkańcy miast kładą na dostępność rekreacyjnych terenów zielonych, ogrodów społecznych czy działkowych. 

Obecnie za oczywisty uznaje się fakt, że edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju jest niezbędna, aby możliwe było przeprowadzenie zielonej transformacji. Dlatego Ministerstwo Edukacji Narodowej we Francji uznało ją za kluczowy element nauczania początkowego uczniów we wszystkich szkołach francuskich. Latem 2020 roku uczniowie Liceum Francuskiego w Warszawie, a konkretnie najmłodsi uczniowie tego zespołu szkół położonego na warszawskiej Sadybie wraz z nauczycielami założyli na wewnętrznym dziedzińcu szkoły - permakulturowy ogródek warzywny. Permakultura to taki sposób prowadzenia uprawy, który jest prowadzony na wzór ekosystemów naturalnych. Utworzenie społecznościowego ogródka było marzeniem członków Varsauvons la Planète, które ziściło się dzięki współpracy z rodzicami uczniów i nauczycielami szkoły. Do stworzenia tego zielonego zakątka potrzebne było 40 m3 ziemi, 20 m3 resztek drewna, 1500 roślin, ale przede wszystkim wiele godzin pracy. Nie można pominąć waloru edukacyjnego przedsięwzięcia, prowadzenie ogródka pokazuje dzieciom walory ekologicznego życia, a także zdrowego żywienia. Dzieci poznają sezonowość produktów, mogą krzystać z “lekcji przyrody w terenie”.  

Założenie ogródka było niebywałym sukcesem, dlatego po nim przyszedł czas na sad. Jabłonie, grusze, śliwy, orzechy i wiśnie zostały posadzone w ogromnych osłonach wykonanych z plastiku pochodzącego z recyklingu i przykryte korą drzewną, aby je chronić przed zimą. Dodatkowo na dziedzińcu przedszkola posadzono także żywopłot z krzewów owocowych.  

Przykład Liceum Francuskiego w Warszawie pokazuje, jak niewielkim nakładem finansowym można dokonać wielkiej zmiany. Poza przyjazną przestrzenią, uczniowie zyskali niezwykłe narzędzie edukacyjne i wiedzę praktyczną, której nie mieliby okazji poznać w “standardowej” placówce otoczonej ubogim trawnikiem.  

Przeczytaj również

NHOOD Polska w trosce o klimat

Realizując strategię potrójnego, pozytywnego wpływu Nhood Polska troszczy się o Planetę poprzez szereg wielotorowych działań.

Niepołomice - laureat konkursu w kat. zielono-błękitna infrastruktura

Niepołomice realizuje projekt "Błonia Niepołomickie" - nowego miejskiego parku, zróżnicowane zagospodarowanie, oraz doskonałe połączenie terenów zielonych z dziedzictwem kulturowym.

Podniebne ogrody - jak zmieniają się dachy Paryża

Około 56% populacji mieszka w miastach, a do 2050 ta liczba ma wynosić 70%.

Chodniki Przyszłości: Permeabilne nawierzchnie przyjazne dla miast

Chodniki to nie tylko elementy infrastruktury miejskiej, które ułatwiają mieszkańcom miasta poruszanie się po nim.

Zmieniające się oblicza francuskich miast

Idea 15-minutowego miasta, stworzona na Uniwersytecie w Sorbonie przez profesora Carlosa Moreno, coraz chętniej wdrażana jest we francuskich miejscowościach.

Edycje programu

Chcesz być na bieżąco?Zapisz się na newsletter!

Jeśli masz jakiekolwiek dodatkowe pytania dotyczące projektu, to napisz do nas:
kontakt@eco-miasto.pl

Organizatorzy projektu

© UNEP/GRID-Warszawa 2013-2024