• Szacuje się, że transport odpowiada za 20-25% światowej emisji dwutlenku węgla. 
  • W samej Unii Europejskiej aż za 60% emisji w transporcie odpowiadają samochody osobowe 
  • Tylko 0,4% CO2 emitowanego przez transport w Europie pochodzi z transportu kolejowego 
  • Ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko transportu jest możliwe przez rozwijanie dostępnej i niedrogiej komunikacji publicznej 

Transport to jedno z największych źródeł emisji gazów cieplarnianych. Szeroka dostępność samochodów osobowych i lotów także krótkodystansowych oddala nas od osiągnięcia neutralności klimatycznej. Całkowicie czysty transport indywidualny to na chwilę obecną niestety utopia, konieczny jest rozwój dostępnego dla wszystkich, czyli rozbudowanego i taniego, transportu zbiorowego.  

Po transformacji ustrojowej w Polsce całkowicie zaniedbano sektor publicznych usług. Z map zniknęło wiele połączeń kolejowych, część z tras od wielu lat nie była remontowana. Dodatkowo napływ środków z Unii Europejskiej wykorzystywany był przede wszystkim na budowę dróg i autostrad, których stan i dostępność w Polsce pozostawiały wiele do życzenia. Konsekwencją takich działań był gigantyczny wzrost liczby samochodów na polskich drogach, a co za tym idzie wzrost emisji. Odwrócić tego trendu nie będzie można w rok lub nawet kilka lat, jednak rozwój transportu zbiorowego to w dzisiejszych czasach konieczność. 

Wprowadzenie biletu miesięcznego obejmującego komunikację miejską i przejazdy kolejowe liniami regionalnymi za 70 złotych*, wydaje się być niemożliwe, szczególnie w dobie rosnących cen wszystkich dóbr i usług. Jednak na takie rozwiązanie zdecydowali się Niemcy, od kwietnia 2023 roku za 49 euro będzie można kupić bilet obejmujący zarówno publiczną komunikację, jak i regionalne przejazdy koleją. Zdecydowano się na ten ruch po wielkim sukcesie programu pilotażowego, w ramach którego za 9 euro miesięcznie od czerwca do końca sierpnia można było podróżować po całych Niemczech. W trakcie tych kilku miesięcy zainteresowanie koleją przekroczyło najśmielsze oczekiwania decydentów, a liczba chętnych przekroczyła przepustowość dostępnych linii. Według sondażu przeprowadzonego w Niemczech zmiana cen biletów wpłynęła na zwiększenie popytu o aż 25%.  

Należy podkreślić, że poza najważniejszym aspektem jakim jest troska o środowisko, rozwój alternatywnych form transportu, ma również pozytywny aspekt społeczny, mniej czasu spędzonego w korkach i samochodzie, który można wykorzystać na rozwój własnych pasji, czy spędzenie go z bliskimi. 

*Cena 70 złotych dotyczy proporcji cenowej w stosunku do średniego wynagrodzenia w Polsce 

Przeczytaj również

Ostrowiec Świętokrzyski - laureat konkursu w kat. Zrównoważona Mobilność

Ostrowiec Świętokrzyski dąży do stworzenia zrównoważonej mobilności miejskiej poprzez angażowanie się w inwestycje mające na celu rozwijanie infrastruktury i usług transportu publicznego, a przy tym j…

Stalowa Wola – laureat konkursu w kat. Zrównoważona mobilność

W kategorii miast poniżej 100 tysięcy laureatem konkursu Eco-Miasto w kategorii Zrównoważona mobilność została Stalowa Wola.

Rybnik - laureat konkursu w kat. Zrównoważona Mobilność

Rybnik angażuje się w rozwijanie innowacyjnych technologii w sektorze transportu zbiorowego i inwestuje w przyszłość, zakupując autobusy elektryczne oraz buduje ogólnodostępną stację zasilania pojazdó…

Rezyliencja miejska – nowy paradygmat rozwoju

Termin „rezyliencja” oznacza zdolność danego organizmu bądź systemu do powrotu do sprawności po doznanym wstrząsie, który naruszył jego struktury lub dotychczasowy sposób działania.

Zakaz lotów krótkodystansowych we Francji, a rozwój zrównoważonej mobilności

Wraz z rozwojem lotnictwa i obniżeniem cen biletów, pojawił się problem zwiększających się z roku na rok emisji związanych z tą formą transportu.

Edycje programu

Chcesz być na bieżąco?Zapisz się na newsletter!

Jeśli masz jakiekolwiek dodatkowe pytania dotyczące projektu, to napisz do nas:
kontakt@eco-miasto.pl

Organizatorzy projektu

© UNEP/GRID-Warszawa 2017-2024